ODAMIZ
 ODAYA KAYIT
 HİZMETLERiMİZ
 MEVZUAT
 ÇALIŞMALAR/ANLAŞMALAR
 EĞİTİM
 PROBLEMLERİMİZ
 
 
       
ANA SAYFA

İLETİŞİM

T.C.

SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI

Esnaf ve Sanatkarlar Genel Müdürlüğü

 

SAYI : B.14.0.ESG.0.11.00.01                                                                     14.09.05      1686

KONU : Esnaf ve sanatkâr kuruluşları

ana sözleşmeleri.

 

TÜRKİYE

ESNAF VE SANATKARLARI

KONFEDERASYONUNA

Tunus Cad. No: 4

Bakanlıklar-ANKARA

 

 

Bilindiği üzere; 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanunu 21.06.2005 tarih ve 25852 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiş olup, 507 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Kanunu yürürlükten kaldırılmıştır.

 

Bu itibarla; Esnaf ve Sanatkârlar Odaları ile bunların üst kuruluşları olan Birlikler,

Federasyonlar ve Konfederasyonun kuruluş ve çalışma esaslarıyla ilgili ana sözleşmeler 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanunu paralelinde yeniden hazırlanmıştır.

 

Yazımız ekinde tasdik edilerek birer örneği gönderilen söz konusu ana sözleşmeler

www.esnafonline.com Internet adresinde yazdırılabilir şekilde yayınlanmıştır.

 

Esnaf ve sanatkarlar meslek kuruluşları (oda, birlik, federasyon ve Konfederasyon) buradan alacakları ana sözleşmelerini kendilerine uygun olarak doldurduktan sonra ana sözleşmesinin yürürlük maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen şekilde Bakanlık onayı alacaklardır.

Bilgi edinilmesi ve gereğini rica ederim.

 

EKLER:

EK-1 (4 Takım Ana Sözleşme)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sanayi ve Ticaret Bakanlığı:

 

…………………………………………………………….

Esnaf ve Sanatkarlar Odası

Ana Sözleşmesi

 

BİRİNCİ KISIM

Unvan, Merkez, Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Unvan

Madde 1- Odanın adı: ………………………………………………….……………..ESNAF ve/veya SANATKARLAR

ODASI’dır. Odanın kısa adı……………..ESO’dır.

 

Merkez

Madde 2- Odanın merkezi:………………………………’dır.

 

Amaç

Madde 3- Bu  ana  sözleşmenin amacı; esnaf ve  sanatkarlar  tarafından kurulan………………………………………………………………………Esnaf ve Sanatkarlar Odasının, üyesi olan esnaf ve sanatkarlar ile bunların yanlarında çalışanların mesleki ve teknik ihtiyaçlarını karşılamak, mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak, mesleğin genel menfaatlerine uygun olarak gelişmelerini ve mesleki eğitimlerini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleriyle ve halk ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak, meslek disiplini ve ahlakını korumaktır.

 

Kapsam

Madde 4- Bu ana sözleşme, esnaf ve sanatkarlar tarafından kurulan

……………………………………………………………………….Esnaf ve Sanatkarlar Odası ve bu odanın üyesi olan esnaf ve sanatkarlara uygulanır.

 

Oda kamu kurumu niteliğinde tüzel kişiliğe sahip meslek kuruluşudur.

 

Dayanak

Madde 5- Bu ana sözleşme 7.6.2005 tarih ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanunu esasları dahilinde bu Kanunun 75’inci maddesinin son fıkrası gereğince hazırlanmıştır. Bu Kanunda değişiklik yapılması halinde ana  sözleşmede yapılması gereken değişiklikler Bakanlık tarafından yapılacak ve duyurulacaktır.

 

Tanımlar

Madde 6- Bu ana sözleşmenin uygulanmasında;

a) Kanun: 7.6.2005 tarih ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanununu,

b) Bakanlık : Sanayi ve Ticaret Bakanlığını,

c) Genel Müdürlük : Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Esnaf ve Sanatkarlar Genel Müdürlüğünü,

d) Esnaf ve sanatkâr: İster gezici ister sabit bir mekânda bulunsun, Esnaf ve Sanatkâr ile Tacir ve Sanayiciyi Belirleme Koordinasyon Kurulunca belirlenen esnaf ve sanatkâr meslek kollarına dahil olup, ekonomik faaliyetini sermayesi ile birlikte bedenî çalışmasına dayandıran ve kazancı tacir veya sanayici niteliğini kazandırmayacak miktarda olan, basit usulde vergilendirilenler ve işletme hesabı esasına göre deftere tabi olanlar ile vergiden muaf bulunan meslek ve sanat sahibi kimseleri,

 

e) Oda : Esnaf ve sanatkarlar tarafından kurulan ………………………………………...... Esnaf ve Sanatkarlar Odasını,

f)İrtibat bürosu: Odaların çalışma bölgeleri içerisinde açacakları büroları,

g) Birlik : Odanın üyesi olduğu…………………………. Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliğini,

h) Federasyon : Var ise odanın üyesi olduğu Türkiye…...………….………………………Esnaf ve Sanatkarlar  Federasyonunu,

ı) Konfederasyon : Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonunu,

j) Sicil : Esnaf ve Sanatkar Sicili Müdürlüğünü,

k) Gazete : Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Sicil Gazetesini,

l) Esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşları: Oda, birlik, federasyon ve Konfederasyonu,

m) Asgari ücret: Onaltı yaşından büyük işçiler için uygulanan brüt asgari ücreti,

n) Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanı: Esnaf ve sanatkâr meslek kuruluşlarının işlemlerinin ve verilecek hizmetlerin elektronik ortamda yapılmasını sağlayan sistemi, ifade eder.

 

İKİNCİ KISIM

Kuruluş, Çalışma Bölgesi, Üyelik

Kuruluş

Madde 7- Oda, oda kurulmak istenen yerde çalışmakta olan sanat, hizmet ve meslek sahipleri ile esnaftan en az 500 kişinin isteği ve Bakanlık izni ile kurulur.

Yeni kurulacak odalar için, oda üyesi olacak kişiler arasından dokuz kişilik kurucular kurulu oluşturulur. Bu kurul, oda kuruluş tutanağını kurucular kurulu sıfatıyla imza eden aşağıda kimlikleri yazılı şahıslardan oluşmuştur.

 

T.C.              Esnaf     Vergi              Doğum

Adı Soyadı      Kimlik No  Sicil No   Numarası       Tarihi    Tabiiyeti       Mesleği  İş Adresi  İmza

1-

 

2-

 

3-

 

4-

 

5-

 

6-

 

7-

 

8-

 

9-

 

Kurucular kurulu tarafından, oda kurucu üyelerinin tüm bilgileri alınacak yetkiden sonra Bakanlık e-esnaf ve sanatkar  veri tabanına girişi kurucular kurulu tarafından eksiksiz olarak yapılır. Aynı konuda birden fazla oda kuruluşu yetkisi verilmez, oda üyesi olacak esnaf ve sanatkarların tamamının kuruluş için yetki alınan odaya girişi yapılır. Oda kuruluşu ile ilgili olarak Mülki İdare Amirliğine verilecek müracaat dilekçesine, Bakanlık e-esnaf ve sanatkar veri tabanına girişi yapılan ve en az 500 kişilik kurucu üyelere sicil müdürünün gözetiminde tanzim ve imza edilen Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanından alınmış beş adet oda kuruluş tutanağı ve kurucular kurulunun hazır bulunmasıyla sicil müdürünün huzurunda düzenlenen Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanından alınmış beş adet oda ana sözleşmesi eklenir.

Oda ana sözleşmesi ve oda kuruluş tutanağının ve kurucu üye bilgilerinin gerçeğe uygun olup olmamasından sicil müdürü sorumludur.

Mülkî idare amirliği onbeş gün içinde kuruluş talebini inceler ve görüşü ile birlikte kuruluş belgelerini noksansız olarak Bakanlığa gönderir. Bakanlık kuruluş talebi hakkında ilgili birliğin görüşünü alır.

Ana sözleşmenin ve kuruluş tutanağının Bakanlık tarafından onaylanmasını müteakip oda kurulmuş olur. Kuruluşu  yapılan odanın kuruluş tutanaklarının ve ana sözleşmelerinin birer adedi Bakanlıkta alıkonulur. Diğerlerinin birer adedi konfederasyona, valiliğe, birliğe ve odaya gönderilir ve buralarda muhafaza edilir.

Oda, kuruluşunun Bakanlık tarafından onaylandığı tarihten itibaren tüzel kişilik kazanır. Ancak, odanın fiilen faaliyete  geçebilmesi için, kurucular kurulunun oda kuruluşunun Bakanlık tarafından onaylandığı tarihten itibaren, odaya daha sonra kayıtları yapılan üyelerde dahil doksan gün içinde oda kuruluş genel kurulunu yapması ve oda organlarını teşekkül ettirerek Bakanlığa bilgi vermesi zorunludur. Kuruluş genel kurulunu yapamayan odanın kuruluşu yok sayılır. Kuruluş genel kurulunu yapan oda, ana sözleşmede belirtilen tarihte olağan genel kurulunu da yapmak zorundadır.

 

Çalışma bölgesi

Madde 8- Odanın çalışma bölgesi………….………………… ilçesinin idari sınırlarıdır.

Çalışma bölgesi odanın faaliyet sınırlarını belirler, oda üyesi esnaf ve sanatkarların mesleki faaliyetleri çalışma bölgesi ile sınırlandırılamaz.

Oda, her türlü sorumluluk ve yetki kendilerine ait olmak kaydıyla çalışma bölgesi içinde, birlikten izin alarak irtibat bürosu açabilir.

 

Odaya kayıt

Madde 9- Esnaf ve sanatkarların sicile kayıtları yapılmadıkça, hiçbir şekilde odaya kaydı yapılamaz. Sicile kayıt olan esnaf ve sanatkârlara ait bilgiler sicil tarafından; elektronik ortamda, odaya kayıt için gönderilir. Oda yönetim kurulu, bu kişilerle  ilgili üyelik kararlarını ilk toplantısında alır.

 

Aynı işyerinde birden fazla konuda faaliyet gösteren esnaf ve sanatkârlar esas faaliyeti ile ilgili odaya kayıt olurlar.

Ancak, üye isterse yükümlülüklerini yerine getirmek kaydıyla diğer faaliyetleriyle ilgili odalara da sicil marifetiyle kayıt  yaptırabilir.

Esnaf ve sanatkârlar odasına kayıtlı olanlar, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği bünyesindeki, ticaret ve sanayi odasına,  ticaret odasına, sanayi odasına, deniz ticaret odasına; bu odalara kayıtlı bulunanlar ise esnaf ve sanatkârlar odasına  kaydedilemezler. Sermaye şirketlerinin ortakları, başkaca esnaf ve sanatkârlık faaliyeti olmadıkça, sadece şirket ortaklığı sebebiyle  hiçbir şekilde esnaf ve sanatkârlar odalarına üye kaydedilemezler.

           

Üyelik şartları

Madde 10- Oda üyeliği için aşağıdaki şartlar aranır:

a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak veya yabancı devlet tabiiyetinde bulunmakla beraber Türkiye’de sanat ve ticaret yapıyor olmak.

b) Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmak.

c) Vergi mükellefi olmak ya da vergiden muaf olmak.

d) Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği bünyesindeki odalara kayıtlı olmamak.

 

Üyeliğin son bulması

Madde 11- Aşağıda belirtilen durumlarda üyenin oda kaydının silinmesine yönetim kurulu tarafından karar verilir, durum sicile bildirilerek kaydın silinmesi temin edilir ve kaydı silinen üyeye oda tarafından on gün içinde üyenin odaya bildirdiği

işyeri veya ikamet adresine yazılı olarak bildirilir.

a) Daimi olarak odanın çalışma bölgesi dışına çıkanlar.

b) 7 nci maddede belirtilen şartlardan herhangi birini kaybedenler veya bu şartlardan herhangi birine sahip olmadığı sonradan anlaşılanlar.

c) Sanat ve mesleğini yapmaktan sürekli olarak men edilenler.

d) Vergi mükellefiyetini sildirenlerden altı ay içinde tekrar vergi mükellefiyeti tesis ettirmeyenler.

Üyelikleri sicil tarafından silinenlerden, üye niteliğini tekrar kazananların oda üyeliği sicil tarafından tekrar tesis edilir.

Bu şekilde üyeliği tekrar tesis edilen üyenin daha önce kazanmış olduğu hakları aynen devam eder. Ancak, esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşlarının yetkili organlarında görevli olup da, oda üyeliği yukarıdaki sebeplerden dolayı kesintiye uğrayanların yetkili organlardaki görevleri de, kendiliğinden sona erer. Bu kişiler üyeliklerini tekrar kazanmış olsalar dahi o döneme ilişkin yetkili

organ üyelikleri devam etmez.

 

ÜÇÜNCÜ KISIM

Organlar, Görev ve Yetkiler, Temsil ve ilzam,

Genel sekreter

Organlar

Madde 12- Oda organları şunlardır:

a) Genel kurul: Genel kurul toplantı tarihinden en az altı ay önce odaya kaydolmuş ve Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanından, ilgili esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşu tarafından alınacak, genel kurul toplantısına katılacaklar listesine dahil olan  üyelerden oluşur.

b) Yönetim kurulu: Başkan dahil olmak üzere, üye sayısı 1000'den az ise 7, üye sayısı 1000-2000 ise 9, 2000’den fazla ise 11 kişiden oluşur ve genel kurul üyeleri arasından dört yıl süreyle görev yapmak üzere seçilir. Aynı sayıda yedek üye seçilir.

c) Denetim kurulu: Genel kurul üyeleri arasından dört yıl süreyle görev yapmak üzere seçilecek üç kişiden oluşur. Aynı

sayıda yedek üye seçilir.

 

Oda genel kurulunun görev ve yetkileri

Madde 13- Oda genel kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Oda başkanını, yönetim kurulu ve denetim kurulu asıl ve yedek üyelerini seçmek.

b) Yönetim kurulu faaliyet raporu, denetim kurulu raporu, bilânço ve gelir ve gider hesaplarını incelemek, kabul veya reddetmek.

c) Yönetim kurulu ve denetim kurulunu ibra etmek.

d) Yeni döneme ait çalışma programı ile bu programda yer alacak olan, üyelerin meslekî eğitim, teorik ve pratik kurs  programlarını ve tahmini bütçeyi incelemek, aynen veya değiştirerek kabul etmek.

e) İşlem ve eylemleri nedeniyle hukuki ve cezai sorumluluğu tespit edilen organ üyeleri hakkında dava açılmasına, bunların görevde kalıp kalmamasına karar vermek.

f) Bakanlıkça düzenlenen oda ana sözleşmesinde değişiklik yapılması hakkında yönetim kurulunca Bakanlıktan alınacak ön izne dayanarak karar vermek.

g) Odanın meslekî faaliyet alanını ilgilendiren konuda kurulabilecek federasyona kurucu olma hususunda alınan yönetim kurulu kararını onaylamak.

h) Bakanlıktan alınan ön izne dayanarak fesih teklifi hakkında karar vermek.

ı) İmkanları nispetinde öncelikle faaliyet alanları ile ilgili branşlarda olmak üzere öğrenci okutulmasına, bir evvelki yıl  gayri safi gelirlerinin %10’unu geçmemek kaydıyla kamu yararına faaliyet gösteren kuruluşlara ve belge veya diğer kanıtlara  dayandırılmak kaydıyla muhtaç durumdaki oda üyelerine yardımda bulunulmasına karar vermek.

j) Bağlı olduğu birliğin muvafakati alınmak şartıyla kuruluş amacını gerçekleştirmeye yönelik gayrimenkul ve her türlü taşıt alım ve satımına, gayrimenkul karşılığında ödünç para alınmasına karar vermek.

k) Bağlı olduğu birliğin muvafakati alınmak kaydıyla üyelerinin müşterek ihtiyaçlarını karşılamak, meslekî faaliyetlerini kolaylaştırmak ve mesleğin genel menfaatlere uygun olarak gelişmesini sağlamak amaçlarıyla sınırlı olarak kurulmuş veya kurulacak şirketlere ve kooperatiflere iştirak etmek, amaçlarına uygun olarak eğitim ve öğretim kurumları kurmak üzere vakıf

kurmaya karar ve bu konudaki işlemleri yürütmek üzere yönetim kuruluna yetki vermek.

l) Yönetim kurulu tarafından teklif edilen uyulması zorunlu meslekî kararları kabul ya da reddetmek.

 

Başkan, temsil ve ilzam

Madde 14- Oda başkanı aynı zamanda yönetim kurulunun da başkanıdır ve genel kurul tarafından tek dereceli olarak seçilir. Başkanın herhangi bir sebeple görevinden ayrı lması durumunda, yönetim kurulu kalan süreyi tamamlamak üzere kendi

aralarından birisini başkan olarak seçer. Oda yönetim kurulu üyeleri kendi aralarından, bir başkan vekili seçer.

Odayı temsil ve ilzama başkan yetkilidir. Başkanın bulunmadığı zamanlarda, yönetim kurulunca yetkilendirilmiş olan başkan vekili temsil ve ilzam görevini ifa eder. Esnaf ve sanatkarlar odalarını, başkan veya başkan vekili ile genel sekreterin müşterek imzaları bağlar.

 

Yönetim kurulu toplantıları ve kararları

Madde 15- Oda yönetim kurulu en az ayda bir toplanır. Yönetim kurulu, gerek görülmesi halinde başkanın veya üyelerinin çoğunluğunun yada denetim kurulu çoğunluğunun çağrısıyla her zaman toplanabilir. Yönetim kurulu toplantılarının çağrısı üyelere yazılı olarak yapılır.

Yönetim kurulu, üye tam sayısının çoğunluğu ile toplanır ve hazır bulunanların çoğunluğu ile karar verir.

Mazeretsiz olarak üst üste üç toplantıya iştirak etmeyen üyeler yönetim kurulundan çekilmiş sayılır.

 

Yönetim kurulu üyeleri arasında eksilme olduğu takdirde, yedek üyelerden genel kuruldaki seçimde en fazla oy alanlar, oyların eşitliği halinde ise listeye göre sırayla yönetim kuruluna getirilir ve yeni üye ilk toplantıya yazılı olarak çağrılır. Yeni üyenin iştiraki sağlanmadan yönetim kurulu toplantısı yapılamaz. Bu üyenin toplantıya icabet etmemesi halinde sonraki üye çağrılarak yönetim kurulu üye sayısı tamamlandıktan sonra toplantı yapılır.

Yönetim kurulu üyelerinin toplu olarak görevden ayrılması veya asıl üye sayısının yarıdan aşağıya düşmesi ve            yedeklerinin de kalmaması halinde; üç ay içinde yapılacak seçimlere kadar oda, birlik tarafından, görevlendirilecek üç kişilik bir kurul tarafından yönetilir

 

Yönetim kurulunun görev ve yetkileri

Madde 16- Oda yönetim kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Oda işlerini mevzuat ve genel kurul kararlarına uygun olarak yürütmek.

b) Bakanlığın mevzuat gereği vereceği görevleri yerine getirmek.

c) Yeni döneme ait çalışma programı ile bu program içinde yer alacak olan üyelerin meslekî eğitim, teorik ve pratik kurs  programlarını ve tahmini bütçeyi hazırlamak ve genel kurula sunmak.

d) Uyulması zorunlu meslekî kararları almak hususunda, bağlı bulunduğu birliğe iletilmek üzere genel kurula teklifte bulunmak.

e) Oda üyelerinin sicillerini tutmak ve bu bilgileri Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında güncelleştirerek eksiksiz ve doğru olarak her an hazır halde bulundurmak, üyeler tarafından talep edilen belgeleri bilgisayar ortamında düzenlemek, ayrıca üyelerinin çalışma konuları hakkında resmî makamlarca istenilecek bilgileri vermek.

f) Oda üyelerinin çalışma konularına giren hususlarda haklarını korumak için resmî ve özel kuruluşlar nezdinde girişimlerde bulunmak, üyelerinin meslekî menfaatlerini ilgilendiren konularda, adli ve idari yargı mercileri önünde oda başkanı marifetiyle odayı temsil etmek.

g) Oda üyelerinden yıllık aidatları elektronik ortamda tahsil etmek,

h) Üyelerin, çalışma konularına giren işlerde gelişmelerini sağlamak ve ihtiyaçlarını karşılamak bakımından, gerekli tedbirleri almak, kurslar düzenlemek ve bu konuda ihtiyaç duyulan tesisleri kurmak üzere genel kurula teklifte bulunmak, bu bilgileri Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında güncelleyerek takip etmek.

ı) Resmî ve özel merciler tarafından istenecek temsilciyi atamak ve görevlendirmek.

j) Bakanlıktan ön izni alınmış oda ana sözleşmesi değişikliklerini genel kurula teklif etmek.

k) Genel sekreter ve diğer personelin atama, terfi, cezalandırma ve görevlerine son verilmesine karar vermek, personele ait bilgileri Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında güncelleyerek takip etmek.

l) Oda üyelerince üretilen mal ve hizmetlerin kalitesini, standartlarına ve sağlık koşullarına uygun şekilde üretilip üretilmediğini ve ücret tarifelerine uyulup uyulmadığını ilgililerin başvurusu üzerine veya doğrudan veya uzman kimseler aracılığı ile kontrol etmek, ayrıca meslekî teamüle aykırı davranışları belirlenen üyelere yazılı ihtarda bulunmak, tekrarı halinde ilgilileri birlik disiplin kuruluna bildirmek, tüketicilerin korunması için gerekli tedbirleri almak ve üyeleri hakkında bu konuda odaya yapılan şikâyetleri incelemek.

m) Oda üyeleri ve müşterileri arasında çıkacak anlaşmazlıkları çözümlemek, ceza gerektiren hallerde konuyu birlik disiplin kuruluna sevk etmek.

n) Muhasebe işlemlerini bilgisayar ortamında yerine getirmek ve üyelerin talebi doğrultusunda düzenlenen ve onanan belgeleri bilgisayar sisteminden yararlanarak vermek.

o) Mesleğe yeni girecek esnaf ve sanatkârlara meslekî eğitimler vererek, ticari faaliyetlerine başlayabilmeleri ve iş yeri açma ruhsatları için ilgili belediyeye verilmek üzere meslekî yeterlik belgesi vermek; üyelerine meslekî konularda danışmanlık  yapmak.

p) İlçelerde, oda üyelerinin müşterileriyle ilişkisinde ortaya çıkan uyuşmazlıklarda, konu hakem heyetlerine intikal ettirilmiş ise bu hakem heyetlerine üye görevlendirmek.

r) Bilanço ve gelir ve gider hesap cetvelini şubat ayı sonuna kadar, genel kurul evrakını ise genel kurulu takip eden on gün içinde bağlı bulunduğu birliğe ve federasyona göndermek.

 

            Denetim kurulu çalışmaları

Madde 17- Oda denetim kurulu kendi üyeleri arasından bir başkan seçer. Denetim kurulu ayda bir toplantı yapar ve  yaptıkları denetimlerin sonucunu üç ayda bir yönetim kurullarına, dönem sonunda da genel kurula rapor halinde sunarlar.  Mazeretsiz olarak üst üste üç toplantıya iştirak etmeyen üyeler denetim kurulu üyeliğinden çekilmiş sayılır. Denetim kurulu üyeleri arasında eksilme olduğu takdirde, yedek üyelerden genel kuruldaki seçimde en fazla oy alanlar, oyların eşitliği  halinde ise listeye göre sırayla denetim kurulunca yazılı olarak denetim kuruluna çağrılır.

Denetim kurullarının asıl ve yedek üyelerinin tamamının görevden ayrılmaları ve yedeklerinin de kalmaması halinde ilk  seçime kadar, odaya birlik tarafından bir denetçi atanır.

 

Denetim kurulunun görev ve yetkileri

Madde 18- Oda denetim kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Bu Kanunla verilen görevler ile genel kurulda alınan kararların yönetim kurulu tarafından yerine getirilip  getirilmediğini incelemek.

b) Oda işlemlerinin mevzuat ve oda ana sözleşmesi çerçevesinde yerine getirilip getirilmediğini incelemek.

c) Bakanlık ve oda üst kuruluşları tarafından verilen görevlerin yerine getirilip getirilmediğini incelemek.

d) Odanın yıllık aidatlarının üyelerden zamanında tahsil edilip edilmediğini kontrol etmek ve odanın işlem ve hesapları hakkında genel kurula rapor vermek.

e) Odanın üye kayıtlarının Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında, yeterli bilgileri haiz şekilde tutulmasını kontrol etmek.

f) Genel kurulu olağanüstü toplantıya çağırmak. Denetim kurulu üyeleri, yukarıda sayılan görev ve yetkilerinden (d) ve (f) bentlerinde belirtilenleri salt çoğunlukla yerine getirirler.

 

Genel sekreter

Madde 19- Oda işlemlerini, mevzuat, ana sözleşmeleri ve yönetim kurulu kararları doğrultusunda yürütmekle görevli bir  genel sekreter bulunur. Genel sekreterler birden fazla esnaf ve sanatkarlar meslek kuruluşunda görev yapamazlar. Genel sekreter  yönetim kurulu toplantılarına katılır, ancak oy kullanamaz. Oda yönetim kurulu, odanın üye sayısı onbinden fazla ise ihtiyaç

duyması halinde bir genel sekreter yardımcısı çalıştırılabilir.

Giderler, başkan veya vekili ile genel sekreterin ortak imzasıyla yapılır. Oda adına yazılacak yazılar da aynı şekilde imzalanır. Ancak, yönetim kurulu oda içi bazı konularda genel sekretere tek başına imza yetkisi verebilir.

Genel sekreterin atanma, terfii, cezalandırılması ve görevine son verilmesi yönetim kurulu kararı ile yapılır. Yönetim ve denetim kurulu üyeleri ve bunların eşleri, çocukları ve çocuklarının eşleri genel sekreter olarak atanamaz.

Genel sekreter personelin birinci tezkiye amiri olup, personelin atanma, terfi, cezalandırma ve işten uzaklaştırma işlemleri teklifi üzerine yönetim kurulunca yapılır. Oda personelinin ücretlerinin belirlenmesine yönetim kurulu karar verir. Genel sekreterin tezkiye amiri ise oda başkanıdır.

Oda genel sekreteri, birlik genel sekreterinin birlik başkanının gözetiminde Temmuz ve Aralık aylarında olmak üzere yılda en az iki defa yapacağı eğitim ve değerlendirme toplantısına katılırlar.

Genel sekreter olarak atanacakların 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 nci maddesindeki genel şartları taşımaları gerekli olup; bu şartları taşımayanlar, genel sekreter ve genel sekreter yardımcısı olarak atanamaz. Bu şartları taşımadıkları sonradan anlaşılanların ise görevlerine son verilir.  Oda genel sekreterinin en az lise ve dengi okul mezunu olması şart olup, iktisadi ve idari sahada tatbiki bilgi ve tecrübe sahibi olmaları tercih sebebidir.

 

DÖRDÜNCÜ KISIM

Genel Kurul Toplantıları, Seçimler, Seçilme Şartları

 

Genel kurul toplantıları ve çağrı

Madde 20- Odanın olağan genel kurul toplantısı yönetim kurulu tarafından yapılacak çağrı üzerine, dört yılda bir olmak üzere; Ocak, Şubat ve Mart aylarında kuruluşun merkezinin bulunduğu yerde yapılır. Genel kurul toplantıları, üye sayısına uygun büyüklükte salonda yapılır.

Yönetim Kurulu kanuni şartları yerine getirmek suretiyle usulüne uygun şekilde genel kurulları zamanında yapmakla mükelleftir. Kendi takdir ve tespitleri ile genel kurul sürelerini Kanun’da ve bu ana sözleşmede yazılı hükümlerin dışında tespit ve  ilan edemez. Genel kurul toplantısını zamanında yapmayan odanın, genel kurul işlemleri, bağlı olduğu birlik, tarafından görevlendirilecek üç kişilik kurul tarafından yürütülür ve görevlendirmeden sonraki iki ay içinde genel kurul yapılır.

Genel kurul toplantılarının, yeri, tarihi, saati ve gündemi toplantıdan en az on beş gün önce odanın Bakanlık e-esnaf ve sanatkar veri tabanındaki sayfasında yayınlanır. Ayrıca, toplantı tarihinden onbeş gün önce, mahalli olarak günlük veya haftalık  yayınlanan bir gazetede, gazete çıkmayan yerlerde toplantı çağrıları yine toplantıdan en az onbeş gün önce olmak üzere o yer  gelenek ve teamülüne uygun olarak her türlü vasıta (Belediye vasıtasıyla ilan, tellal, mektup, duvar ve el ilanları vb.) ile ilgililere duyurulur ve durum yönetim kurulu üyeleri tarafından imzalanacak bir tutanak ile tesbit olunur. Genel kurula sunulacak raporlar  toplantıdan 15 gün önce odanın Bakanlık e-esnaf ve sanatkar veri tabanındaki sayfasından üyelerinin bilgilerine sunulur ve kuruluşun merkezinde ayrıca incelemeye açık tutulur. Genel kurul toplantısından, birlik yazılı olarak onbeş gün önce haberdar  edilir.

 

Olağan toplantı gündemi

Madde 21- Odanın olağan genel kurulu aşağıdaki gündemle aşağıdaki ve ihtiyaç halinde belirlenecek diğer gündemle toplanır. Gündem maddeleri ayrı ayrı görüşülür.

a) Açılış.

b) Başkanlık divanının teşekkülü.

c) Saygı duruşu ve İstiklal Marşının okunması.

d) Başkanlık divanına tutanakları imzalama yetkisi verilmesi.

e)Yönetim kurulu faaliyet raporunun okunması ve müzakeresi.

f) Denetim kurulu raporunun okunması ve müzakeresi.

g) Bilanço, gelir ve gider hesaplarının okunması ve müzakeresi.

h) Bilanço, gelir ve gider hesaplarının kabulü veya reddi.

ı) Yönetim kurulu ve denetim kurulunun ayrı ayrı ibrası.

j) Yeni dönem çalışma programı ile bu program içinde yer alacak olan eğitim, teorik ve pratik kurs programları ve tahmini bütçenin görüşülmesi, kabulü veya reddi.

k) Aylık ücretlerin, huzur haklarının, yolluk ve konaklama ücretlerinin tespit edilmesi.

l) Dilek ve temenniler.

m) Başkan, yönetim kurulu ve denetim kurulu seçimleri.

n) Kapanış.

 

Gündemde yer almayan konular, toplantıda hazır bulunan genel kurul üyelerinin beşte birinin yazılı isteği ile yapılacak oylama sonucuna göre, Bakanlık tarafından görüşülmesi istenen hususlar ise doğrudan, gündeme alınır. Ana sözleşme değişikliği  ve fesih hususu ilan edilen gündemde yer almadıkça genel kurul üyelerinin teklifi ile dahi görüşülemez. Genel kurul görüşmelerinde gündeme bağlı kalınır. Gündeme bağlı kalınması hususu Bakanlık Temsilcisi veya hükümet komiseri tarafından  ihtiyaç halinde başkanlık divanına sözlü olarak hatırlatılabilir.

 

Olağanüstü genel kurul toplantıları

Madde 22- Oda genel kurulu;

a) Yönetim kurulu üye tam sayısının çoğunluğunun kararı ile yönetim kurulu tarafından,

          b) Genel kurul üyelerinin dörtte birinin noterce tasdik edilmiş imzası ile düzenlenecek tutanak ve gündemle noter kanalıyla yapılacak başvuru üzerine, başvuruyu takip eden bir ay içinde alınacak kararla yönetim kurulu tarafından,

c) Denetim kurulu tarafından,

d) Haklı ve geçerli sebeplerin varlığı halinde Bakanlık tarafından,  Olağanüstü olarak toplantıya çağırılır. Toplantı, çağrısında belirlenen gündemle yapılır. Olağanüstü toplantılarda belirlenen gündem dışında görüşme yapılamaz. Bakanlık çağrısı hariç, yapılacak olağanüstü genel kurul toplantısı hazırlık çalışmaları yönetim kurulunca yürütülür. Yönetim kurulunun bu görevi yerine getirmemesi halinde ise, olağanüstü genel kurul toplantısı hazırlık çalışmalarının nasıl ve kimler tarafından yürütüleceği Bakanlık tarafından belirlenir.

 

Genel kurul toplantıları ve çoğunluk

Madde 23- Odanın genel kurul toplantısının açılabilmesi için genel kurul üyelerinin yarıdan fazlasının toplantıya iştirak etmesi şarttır.

Birinci toplantıda çoğunluk sağlanamadığı takdirde genel kurul toplantısı bir ayı geçmemek üzere ertelenir. İki toplantı arasındaki süre beş günden az olamaz. Bu durum iki genel kurul üyesi ve Bakanlık temsilcisi veya hükümet komiseri tarafından düzenlenecek bir tutanakla tespit olunur.  İlk toplantı ilanında ikinci toplantının yeri, tarih ve saati belirtilmiş ise yeniden ilan yapılmaz. İkinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak ikinci toplantıya katılanların sayısı, oda yönetim kurulu ve denetim kurulu üyelerinin toplamının beş katından az olamaz. Aksi halde toplantı açılamaz.

Genel kurul toplantılarında kararlar toplantıya katılan üyelerin çoğunluğu ile alınır. Ancak, fesih konusunda karar alınabilmesi için genel kurul üyelerinin üçte ikisinin, ana sözleşme değişikliği için ise genel kurul üyelerinin yarısından fazlasının  kararı zorunludur.

 

Genel kurul toplantısına katılacaklar listesi ve toplantıya giriş

Madde 24- Toplantıya giriş Bakanlık Temsilcisinin veya hükümet komiserinin toplantı salonunun tamamen boş olduğunu tespit etmesi üzerine müsaadesi ile başlar ve kendisinin gözetiminde yönetim kurulunun sorumluluğu altında yapılır.

Odanın genel genel kurul toplantısına katılan genel kurul üyeleri;

- Ad, soy ad, baba adı, doğum yeri ve tarihi,

- Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlık kimlik numarası,

- Esnaf ve sanatkârlar sicil numarasını,

Gösterecek şekilde, odanın Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanından almış ve ilgili seçim kuruluna tasdik ettirmiş olduğu listedeki yerlerini kimlik göstermek ve imza etmek suretiyle genel kurula katılırlar. Sicile kaydı olmayanlar listede yer  alamazlar.

Genel kurulda delegeler ve misafirler ayrı yerlerde otururlar. Güvenliğin temini bakımından Bakanlık temsilcisi veya hükümet komiseri tarafından gerek görülürse genel kurul toplantısına misafir alınmaz.

Yönetim Kurulu, toplantı salonunun, toplantıya katılacakların tümünün rahatlıkla katılmasını sağlayacak büyüklükte  olmasını ve toplantının düzenli bir biçimde devamının gerektirdiği bütün güvenlik ve sağlık koşullarını taşımasını teminle görevli ve yetkilidir.

Genel kurul üyelerinin toplantıya bizzat katılmaları gerekli olup, vekâlet kabul edilmez. Yönetim ve denetim kurulu üyeleri kendileriyle ilgili kararlarda ve ibralarda oy kullanamazlar.

Genel kurul toplantısına katılacakların listesi ve diğer genel kurul evrakı, genel kurul divan başkanı ve divan üyeleri ile Bakanlık temsilcisi veya hükümet komiseri tarafından imza olunur.

Odanın olağan ve olağanüstü genel kurul toplantılarına katılacak üyeleri belirleyen ve seçim kuruluna verilecek olan genel kurul toplantısına katılacaklar listesi oda tarafından, Bakanlıkça belirlenen ücret karşılığında Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanından temin edilir. Bu bedellerin tahsil şekli Bakanlık tarafından ayrıca duyurulur.

 

Bakanlık temsilcisi ve hükümet komiseri

Madde 25- Odanın genel kurul toplantısının geçerli olabilmesi için Bakanlık temsilcisinin veya hükümet komiserinin toplantı süresince bulunması ve kapanışa kadar toplantıya nezareti zorunludur. Bakanlık temsilcisi veya hükümet komiseri,  toplantının mevzuat, ana sözleşme ve gündem esasları içinde yapılmasını, temin ve denetlemekle görevlidir.

Bakanlık temsilcisinin veya hükümet komiserlerinin imzasını taşımayan genel kurul toplantısına katılacaklar listesi ile  tutanaklar ve dolayısıyla toplantı belgeleri hüküm ifade etmez.

Bakanlık temsilcisi veya hükümet komiseri, Bakanlık veya bu konuda yetkilendirilen mülki idare amiri tarafından görevlendirilir. Toplantıdan en az onbeş gün evvel mülki idare amirliğine müracaatla toplantı yeri, günü, saati ve gündemi bildirilmek suretiyle Bakanlık temsilcisi veya hükümet komiseri görevlendirilmesinin talep edilmesi lazımdır. Toplantı başlamadan evvel çağrının usulüne uygun olarak yapıldığı, genel kurul toplantısına katılacaklar listesinin Bakanlık e-esnaf ve sanatkar veritabanından alındığı ve çoğunluğun tamam olduğu Bakanlık temsilcisi veya hükümet komiseri tarafından incelenip tespit edilerek görüşmelere başlanmasına izin verilir.

Ancak, usulüne uygun olarak yapılan müracaat üzerine görevlendirme yapıldığı halde, Bakanlık temsilcisi veya hükümet komiseri toplantıya katılmaz ise mahalli idare amirine durum bildirilir. Bakanlık temsilcisi veya hükümet komiseri yine gelmezse bir saat sonra toplantıya başlanır.

Genel kurul toplantılarında görevlendirilecek Bakanlık temsilcileri veya hükümet komiserlerinin zaruri masraf ve ücretleri, oda tarafından ödenir.

 

Toplantının açılışı, başkanlık divanı ve toplantının tehir edilmesi

Madde 26- Bakanlık temsilcisinin veya hükümet komiserinin toplantıyı açma iznini vermesini müteakip, toplantıyı oda başkanı veya yönetim kurulu başkan vekili açar.

Toplantının açılışından sonra, genel kurul üyeleri tarafından, genel kurul üyeleri veya üst kuruluşlarca görevlendirilmiş temsilciler arasından genel kurulu, belirlenen ve oylanacak gündeme göre sevk ve idare ile görevli bir başkan, bir başkan vekili ve üç kâtip üye açık oyla, ya da toplantıya katılan genel kurul üyelerinin beşte birinin yazılı teklifi halinde, gizli oy açık tasnifle  seçilir.

Başkanlık divanı teşekkülü için yapılan açık oylamada sayımlar ile ilgili itirazlar olduğunda Bakanlık Temsilcisi oyların  sayılmasında yetkili olup, tespiti kesindir.

Genel kurul görüşmeleri başkanlık divanınca başlatılır ve gözetiminde devam eder. Genel kurul toplantılarının devam etmesi sırasında, toplantıya katılan üyelerin veya üyeler dışındaki davetlilerin müdahalesi suretiyle toplantının sağlıklı bir biçimde yürümesi engellenir ve bu husus sürekli bir şekilde genel kurul çalışmalarını aksatacak nitelik kazanırsa, Bakanlık Temsilcisi Divan Başkanlığının görüşünü de alarak toplantıya bir saate kadar ara verebilir.

Ara kararı süresince üyelerin toplantı salonunu terk etmemeleri esastır. Toplantının yeniden ve kaldığı yerden başlamak suretiyle  açılmasından sonra, aynı şartlar toplantının devamına imkan vermeyecek boyutlara ulaştığı takdirde Divan Başkanlığının uygun görüşü alınmak kaydıyla Bakanlık Temsilcisince toplantı durdurularak tehir edilebilir. Tehir edilen toplantı onbeş gün içinde, aynı gündemle, aynı Divan Başkanlığında kaldığı yerden, tehir edilen toplantının devamı olarak yapılır. Bu husus toplantıdan bir hafta evvel ana sözleşmenin 20’nci maddesinde yazılı şekilde ilan edilir. Tehir edilen toplantının devamı olarak yapılacak bu toplantıda  da aynı çoğunluk aranır.

İkinci toplantı da, yukarıda yazılı sebeplerden dolayı toplantı tehir edildiği takdirde, üçüncü toplantı için bir önceki  bentde yazılı olan usul ve esaslar uygulanır. Ancak, yapılacak bu son toplantıda nisap ikinci toplantı nisabıdır.

 

Organ seçimleri

Madde 27- Odanın organ seçimleri ile oda başkanının seçimi tek dereceli olarak, yargı gözetiminde gizli oyla ve açık  tasnifle aşağıdaki esaslara göre yapılır.

Seçim yapılacak genel kurul toplantısından en az yirmi gün önce, genel kurul üyelerini gösteren Bakanlık e-esnaf ve  sanatkar veri tabanından hazırlanmış genel kurul toplantısına katılacaklar listesi, toplantının gündemi, yeri, günü, saati ile  çoğunluk sağlanamadığı takdirde yapılacak ikinci toplantıya ilişkin hususları belirleyen bir yazı ile birlikte üç nüsha olarak o yer  İlçe Seçim Kurulu Başkanlığına, oda mührü ile mühürlenmiş olarak verilir. Birden fazla ilçe seçim kurulu bulunan yerlerde görevli  hakim, Yüksek Seçim Kurulunca belirlenir.

Hakim, gerektiğinde ilgili kayıt ve belgeleri de getirtip inceleme yapmak suretiyle varsa noksanlıkları tamamlattırdıktan sonra seçime katılacak genel kurul üyelerini belirleyen listeyi ve diğer hususları en geç iki gün içinde onaylar, onaylanan liste ile toplantıya ilişkin diğer hususlar seçim kurulu ile odanın merkezinde ve genel kurulun yapılacağı yerde asılmak suretiyle, ayrıca

Bakanlık e-esnaf ve sanatkar veri tabanındaki sayfasında yedi gün süre ile ilan edilir.  Yedi günlük ilan süresi içinde listeye yapılacak itirazlar hakim tarafından incelenir ve en geç iki gün içerisinde kesin olarak karara bağlanır.

Hakim tarafından kesin karara bağlanan itirazlar, odanın bağlı olduğu sicil müdürlüğü tarafından aynı gün içinde  Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanı vasıtasıyla listeye ilave edilerek, genel kurula katılmasına veya katılmamasına hakim tarafından karar verilen esnaf ve sanatkarlar listedeki ilgili sütunlarda belirtilerek gösterilir.

Hakimin verdiği kesin kararın işlendiği yeni genel kurul toplantısına katılacaklar listesi oda tarafından her sayfası ayrı ayrı mühürlenerek kontrol ve tasdik edilmek üzere tekrar ilçe seçim kurulu başkanlığına sunulur.

Bu suretle kesinleşen listeler ile toplantıya ilişkin diğer hususlar aynı gün onaylanarak odaya gönderilir.

Hakim, kamu görevlileri veya aday olmayan genel kurul üyeleri arasından bir başkan ile iki üyeden oluşan bir seçim  sandık kurulu atar. Aynı şekilde ayrıca üç yedek üye de belirler. Seçim sandık kurulu başkanının yokluğunda kurula en yaşlı üye başkanlık eder.

Seçim sandık kurulu, seçimlerin kanunun öngördüğü esaslara göre yürütülmesi, yönetimi ve oyların tasnifi ile görevli olup, bu görevleri seçim ve tasnif işleri bitinceye kadar aralıksız olarak devam eder.

Bin kişiden fazla üyesi bulunan genel kurullarda her bin kişi için bir oy sandığı bulunur ve her seçim sandığı için ayrı bir kurul oluşturulur. İki yüze kadar olan üye fazlalığı sandık sayısında nazara alınmaz. Sandıkların konacağı yerler hakim tarafından belirlenir. Seçimlerde kullanılacak araç ve gereçler, seçim kurulundan sağlanır.  Oy verme işlemi genel kurul görüşmelerinden sonra başlar ve saat 17:00'ye kadar, gizli oy açık tasnif esaslarıyla devam eder. Seçim süresi sona erdiği halde sandık başında oylarını vermek üzere bekleyen üyeler de oylarını kullanırlar. Listede adı yazılı bulunmayan üye oy kullanamaz. Oylar oy verenin kimliğinin resmî bir kuruluşça verilen belge ile kanıtlanmasından ve  listedeki isminin karşısındaki yerin imzalanmasından sonra kullanılır. Oylar, asıl ve yedek üyeler belirtilerek her türlü şekilde  düzenlenen oy pusulalarının, üzerinde ilçe seçim kurulu mührü bulunan ve oy verme sırasında sandık kurulu başkanı tarafından verilecek zarflara konulmak suretiyle kullanılır. Bunların dışındaki zarflara konulan oylar geçersiz sayılır. Adaylar asıl ve yedek üye olarak liste halinde seçime girerlerse, tasnif sonunda en fazla oy alan listedeki asıl adaylar asıl, yedek adaylar da yedek olarak  seçimi kazanmış olurlar. Liste içindeki oylara göre üyeler sıralanır.

Genel kurullarda oy verme işlemi alt yapı müsait olduğu takdirde elektronik ortamda gerçekleştirilebilir.

Seçim süresinin sonunda seçim sonuçları tutanakla tespit edilip sandık kurulu başkan ve üyeleri tarafından imzalanır. Birden fazla sandık bulunması halinde tutanaklar ile elektronik ortamda kullanılan oylar hâkim tarafından birleştirilir. Tutanakların  birer örneği seçim yerinde asılmak ve aynı gün odanın üyesi olduğu birliğin ve varsa federasyonun toplantıya katılanlar listesinin elektronik ortamda teşekkülü için, odanın Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr sayfasında yayınlanmak suretiyle geçici seçim sonuçları ilan edilir. Kullanılan oylar ve diğer belgeler tutanağın bir örneği ile birlikte üç ay süreyle saklanmak üzere ilçe seçim kurulu başkanlığına verilir. Seçimin devamı sırasında yapılan işlemler ile tutanakların düzenlenmesinden itibaren iki gün içinde seçim  sonuçlarına yapılacak itirazlar hâkim tarafından aynı gün incelenir ve kesin olarak karara bağlanır. İtiraz süresinin geçmesi ve itirazların karara bağlanmasından hemen sonra hâkim, yukarıdaki hükümlere göre kesin sonuçları ilan eder. Seçim sonuçları üst kuruluşlara ve Bakanlığa bildirilir.

 

Birlik ve federasyon genel kurulunda odayı temsile yetkili üyeler yeni seçilen yönetim kurulu başkanı ve üyeleridir. Oda  eski üyeleriyle üst kuruluş genel kurulunda temsil edilemez.

 

Hâkim, herhangi bir sebeple seçimi durdurduğu veyahut seçim sonuçlarını etkileyecek ölçüde bir usulsüzlük veya kanuna aykırı uygulama nedeniyle seçimlerin iptaline karar verdiği takdirde, ilgililer bu karara, tebliğ tarihinden itibaren üç iş günü içinde il seçim kuruluna itiraz edebilirler. İl seçim kurulu en geç iki iş günü içinde itirazı inceler ve kesin olarak karara bağlar. İptal kararının kesinleşmesi üzerine hâkim, bir aydan az ve iki aydan fazla bir süre içinde olmamak üzere seçimin yenileneceği Pazar gününü tespit ederek ilgililere ve Bakanlığa bildirir. Belirlenen günde yalnız seçim yapılır ve seçim işlemleri bu madde ile Kanunun öngördüğü diğer hükümlere uygun olarak yürütülür.

 

Seçimlerin tamamının iptali halinde seçimler yenileninceye kadar geçen sürede yönetim kurulu görevini yapmak üzere odaya birlik tarafından, genel kurul üyeleri arasından üç kişilik bir kurul atanır.

 

İlçe seçim kurulu başkanı hâkime ve seçim sandık kurulu başkanı ile üyelerine, 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri  ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanunda belirtilen esaslara göre tavan gösterge üzerinden ücret ödenir. Bu ve diğer seçim giderleri oda tarafından karşılanır..

 

Seçimler sırasında sandık kurulu başkan ve üyelerine karşı işlenen suçlar, kamu görevlilerine karşı işlenmiş gibi cezalandırılır.

 

Seçilme şartları

Madde 28- Oda genel kurul üyelerinin, odanın başkan, yönetim ve denetim kurullarına seçilebilmeleri için aşağıdaki şartlara haiz olmaları gerekir.

a) Denetim kurulu üyeliği için en az lise, bu şartı taşıyan üye bulunmadığı takdirde sekiz yıllık ilköğretim veya ortaokul mezunu olmak; yönetim kurulu üyeliği için ise en az ilkokul mezunu olmak.

b) En az iki yıldır odaya kayıtlı olmak ve halen çalışıyor bulunmak. Yeni kurulan odada en az iki yıldır odaya kayıtlı olmak şartı, odanın kuruluşundan itibaren geçecek iki yıl için aranmaz.

c) Taksirli suçlar hariç olmak üzere iki yıldan fazla hapis cezasıyla cezalandırılmamış olmak, yahut affa uğramış veya  tecil edilmiş olsalar bile basit ve nitelikli zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, evrakta sahtecilik, görevi kötüye  kullanma, inancı kötüye kullanma, yalan yere tanıklık, kaçakçılık, hileli iflas, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırmak, kara para aklama, Devlet sırlarını açığa vurma, terör, vergi kaçakçılığı veya vergi kaçakçılığına iştirak suçlarından dolayı hüküm giymemiş olmak.

d) Seçim esnasında oda üyeliğinden geçici veya uzun süreli olarak çıkarılmasına ilişkin kesinleşmiş ceza almamış olmak.  Seçilme şartlarından bir veya birkaçını taşımadığı sonradan anlaşılanlar ile bu şartlardan en az birini görev süreleri içinde kaybedenlerin üyelikleri kendiliğinden sona erer. Bu durumda üyeliğin düşmesi ve en fazla oy alan yedek üyeden başlamak üzere yeni üyenin üyeliğe davetine ilişkin karar ve işlemler yönetim kurulunca yerine getirilir.

 

Organlarda görev alma yasağı

Madde 29- Oda denetim kurulu üyeliği bulunanların, aynı kuruluşun yönetim kurulunda görev almaları yasak olduğu  gibi, bu kişilerin eşleri, üstsoy, altsoy ve ikinci derecedeki kan hısımlarının da aynı dönemde, bu kuruluşun yönetim ve denetim kurullarında görev almaları yasaktır.

Farklı mesleklerde faaliyet göstermelerinden dolayı birden fazla odaya kaydı olan esnaf ve sanatkarlar ancak bir odanın  yönetim veya denetim kurulunda görev alabilirler. Bu kişiler odalarda birden fazla yetkili organ üyeliği görevi alamazlar.

Ayrıca, oda yönetim veya denetim kurulu üyeliği bulunanlar, diğer esnaf ve sanatkarlar meslek kuruluşlarının yönetim, denetim ve disiplin kurullarının en fazla ikisinde daha üye olarak yer alabilirler. Bu kişiler uhdelerinde üç görevden ziyade üyelik  bulunduramazlar.

 

 

BEŞİNCİ KISIM

Kayıt ücreti, aidat, katılma payı, belge ve hizmet ücretleri,

Gelirler, Aylık ücretler ve huzur hakları, Kullanılacak beyanname, defter ve makbuzlar,

Fesih, tasfiye ve iptal

 

Kayıt ücreti, aidat, katılma payı, düzenlenecek belge ve hizmet ücretleri Madde 30- Üyelerin odaya, odanın birlik ve üye ise federasyona, ödeyeceği kayıt ücreti, yıllık aidat ve katılma payları ile odanın düzenlediği belge ve yaptığı hizmet karşılığı alacağı ücretler, aşağıda belirtilmiştir.

a) Üyenin sicile ilk kayıt yapılması sırasında ödeyeceği kayıt ücreti, asgari ücretin onda birinden az, yarısından fazla olamaz. Kayıt ücreti, esnaf ve sanatkârların sicil kaydı esnasında sicil müdürlüğü tarafından tahsil edilir; kayıt ücretinin yarısı sicil ihtiyacında kullanılmak üzere birlik adına açılacak banka hesabına, diğer yarısı ise odanın banka hesabına aktarılır.

b) Üyenin odaya ödeyeceği yıllık aidat, asgari ücretin onda birinden az, yarısından fazla olamaz. Kayıt ücretinin alındığı yıl için ayrıca yıllık aidat alınmaz.

c) Odanın birlik ve üyesi olduğu federasyona ödeyeceği kayıt ücreti, asgari ücretin yarısından az, tamamından fazla olamaz.

d) Odanın birlik ve üyesi olduğu federasyona ödeyeceği katılma payı, odanın bir önceki yıl gayri safi gelirlerinin % 3'üdür. Katılma payı hesaplamasında; bu Kanuna göre üst kuruluşlardan satın alınan evrakın maliyet bedeli ile bu Kanun dışındaki diğer kanuni düzenlemeler nedeniyle elde edilen gelirlerin maliyet bedelleri ve bunlar için yapılan giderler gayri safi gelirden  mahsup edilir.

e) Odanın düzenlediği ve onayladığı belgeler ile yaptığı hizmet karşılığında alacağı ücretlerin miktar ve oranı; maktu olanlarda 7.6.2005 tarih ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanununun 61’inci maddesinin birinci fıkrasının  (a) ve (b) bentleri uyarınca belirlenecek miktarın onda birinden, nispi olanlarda ise belgede geçen değerin binde onundan fazla olamaz.

Oda tarafından tahsil edilen her türlü gelir, odanın banka hesabına yatırılır.

Oda hesabına intikal eden paraların üst kuruluşlara aktarılacak miktarları, elektronik ortamda tahsil edildikleri anda ilgili meslek kuruluşunun banka hesabına, bankaca intikal ettirilir.

Kayıt ücreti kayıt esnasında, yıllık aidat nisan ve ekim aylarında iki eşit taksitte ödenir. Oda kaydını sildiren üyelerin aidatı üye kaydının silindiği ay itibarıyla alınır. Süresi içinde ödenmeyen yıllık aidat ve katılma payları için esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşları yönetim kurullarınca verilen kararlar ilam hükmünde olup icra dairelerince yerine getirilir. Gecikme zammı,  yıllık aidatın ve katılma payının bir mislini geçemez.

Yıllık aidatlarını ödemeyen üyelere, ödeme yapılıncaya kadar odaca yapılacak hizmetler ile düzenlenecek ve onanacak belgeler verilmez.

 

Odaların gelirleri

Madde 31- Oda gelirleri şunlardır.

a) Kayıt ücreti.

b) Yıllık aidat.

c) Konfederasyonca belirlenen tarife ücretleri karşılığında düzenlenecek ve onanacak belgeler ile yapılan hizmetler karşılığında alınacak ücretler.

d) Meslekî yeterlik belgesi ücretleri.

e) Yayın gelirleri.

f) Sınav ücretleri.

g) Oda amacını gerçekleştirmek için kurulacak kuruluşların ve iştiraklerin gelirleri.

h) Oda tarafından düzenlenecek danışmanlık, eğitim, kurs ve sosyal faaliyet gelirleri.

ı) Muhasebe işlerinin yapılmasından elde edilen gelirler.

j) Faiz ve diğer gelirler.

k) Bağış ve yardımlar.

 

Aylık ücretler ve huzur hakları

Madde 32-Odanın yönetim kurulu üyelerinin huzur hakları, yönetim kurulu başkanı ve başkan vekili ile denetim kurulu üyelerine verilecek aylık ücretler ile bunların görevlendirilmelerinde ödenecek yolluk ve konaklama ücretleri, aşağıda belirtilen  hadleri aşmamak kaydıyla oda genel kurulunca belirlenir.

a) Yönetim kurulu başkanına; üye sayısı 100-500 olan odalarda asgari ücret, 501-1500 olan odalarda asgari ücretin iki  katı, 1501-3000 olan odalarda asgari ücretin üç katı, 3001-10000 olan odalarda asgari ücretin dört katı, 10001 ve daha fazla üyesi  olan odalarda asgari ücretin beş katı,

b) Yönetim kurulu başkan vekiline; (a) bendinde belirtilen miktarların 2/4'ü,

c) Denetim kurulu üyelerine; (a) bendinde belirtilen ücretlerin 1/4'ü,  Aylık ücret,

e) Aylık ücret almayan yönetim kurulu üyelerine katıldıkları toplantı başına (a) bendinde belirtilen ücretlerin 1/5'i huzur hakkı, Alırlar. Bu ücretler brüt asgari ücret üzerinden net olarak ödenir. Aylık ücret alanlara huzur hakkı ödenmez.

Odanın yetkili organ üyelerinin yurt içi harcırahları, asgari ücretin 1/5'inden, yurt dışı harcırahları ise en yüksek Devlet memuruna ödenen günlük harcırahtan fazla olamaz.  Esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşlarında birden fazla organda görevli olanlar, bu görevlerine ait ücretlerden yüksek olanı alırlar. Organ üyeleri, meslek kuruluşları iştiraklerinden en fazla birinden ücret alabilirler.

 

Kullanılacak beyanname, defter ve makbuzlar

Madde 32- Odada kullanılacak defter, belge, beyanname, makbuz ve fişler şunlardır.

a) Üye kayıt defteri,

b) Üye kayıt beyannamesi,

c) Genel kurul karar defteri,

e) Yönetim kurulu karar defteri,

f) Denetim kurulu karar defteri,

g) Gelenek ve teamül defteri

h) Demirbaş defteri,

ı) Gelen ve giden evrak kayıt defteri

j) Mevzuata uygun mali-muhasebe defterleri

k) Kasa defteri

l) Gelir-gider defteri,

m) Kıymetli evrak defteri

n) Gelir-gider makbuzu,

o) Tahsil ve tediye fişi,

p) Hizmetin gerektirdiği diğer defter ve belgeler.

 

Oda tarafından kullanılacak defter, beyanname, makbuz, fiş ve belgeler ile oda üyelerinin mesleklerinin icrası nedeniyle resmi kurum ve kuruluşlara verecekleri belgelerin basım ve dağıtımında konfederasyon yetkilidir. Bu belgelerden Bakanlık e-esnaf ve sanatkar veritabanından bilgisayar ortamında düzenlenenlerinin bedeli, oda tarafından Konfederasyona ödenir.

Defter, beyanname, makbuz, fiş ve diğer belgeleri yetkisiz olarak basan, bastıran, dağıtan, değişik yollardan çoğaltan ve kullananlar bu fiillerinden dolayı Konfederasyonun ilgili Cumhuriyet savcılıklarına başvurusu üzerine, genel hükümler çerçevesinde sorumlu olurlar.

 

Fesih, tasfiye ve iptal

Madde 33- Oda aşağıdaki sebeplerle fesih olunur.

a) Üye mevcudunun yüzden aşağıya düşmesi.

b) Bakanlıkça yapılacak uyarıya rağmen mevzuata aykırı genel kurul kararlarının iki ay içinde düzeltilmemesi.

c) Konfederasyonca tespit edilen yıllık zorunlu giderleri karşılayacak miktarda gelir sağlayamadığının birlik tarafından tespit edilmesi üzerine yapılacak yazılı uyarıya rağmen odanın mali durumunun bir yıl içinde iyileştirilememesi.

d) Odanın faaliyet alanına giren hususlardan aynı meslek koluna mensup esnaf ve sanatkârların zamanla ayrı oda kurmaları sonucu, kalan üye sayısının ikiyüzden aşağı düşmesi.

Oda yukarıda yazılı sebeplerle Bakanlığın teklifi üzerine yetkili asliye hukuk mahkemesi kararıyla fesih olunur.

Yukarıdaki hükümlere göre feshedilen oda, bağlı olduğu birlikçe görevlendirilecek heyet tarafından, borçları kendi varlığından ödenip, alacakları tahsil ve tasfiye giderleri de karşılandıktan sonra kalacak meblağ ile ayni haklar, heyet tarafından heyet tarafından tutanakla birliğe devredilir.

Kuruluşu yapılan odanın, daha sonra kuruluşunun usule uygun olmadığının anlaşılması halinde, süre kaydı aranmaksızın  odanın kuruluşu Bakanlık tarafından iptal edilir. Odanın kuruluş işleminin iptali halinde ise, odanın mal varlığı birliğe devredilir.

Fesih olan veya kuruluşu iptal olan odanın üye kayıt defterleri birlik tarafından muhafaza edilir.

 

ALTINCI KISIM

Eğitim

Eğitimin kapsamı ve pratik meslek eğitimi

Madde 34- 7.6.2005 tarih ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanununun meslekî eğitime ilişkin hükümleri ile 3308 sayılı Meslekî Eğitim Kanununun esnaf ve sanatkâr kesimindeki pratik meslek eğitimini düzenleyen hükümleri Bakanlık, Millî Eğitim Bakanlığı ve Konfederasyonun işbirliği ile bütünlük içinde yürütülür. Esnaf ve sanatkârların meslekî eğitimleri, esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşları ile Millî Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü  tarafından ortaklaşa planlanır, yürütülür, değerlendirilir ve denetlenir.

Eğitimin organizasyonu

Madde 35- 7.6.2005 tarih ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanununda ve 3308 sayılı Meslekî Eğitim Kanununda belirlenen amaçlar doğrultusunda esnaf ve sanatkârlar ile yanlarında çalışan çırak ve kalfaların, pratik meslek eğitimini gerçekleştirmek, her kademedeki esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşlarının asli görevidir.  Esnaf ve sanatkârlar ile yanlarında çalışan çırak ve kalfaların, meslekî eğitimlerini organize etmek için odanın  bünyesinde bir meslekî eğitim danışmanlığı birimi kurulur.

 

Meslek eğitiminin finansmanı

Madde 36- Oda meslek eğitimine ilişkin görevleri yerine getirmek için, katılma paylarının hesaplanmasında kullanılan yöntem esas alınarak, yıllık gayri safi gelirlerinin % 5'ini ayırmak suretiyle eğitim bütçesi yapmak zorundadırlar.  

Oda ayırdığı bu payın beşte birini birliğe, beşte birini varsa federasyona, beşte birini Konfederasyon bünyesindeki Meslek Eğitimi Fonuna, hesap yılını takip eden mart ayı sonuna kadar öder. Geri kalan miktarı da kendi üyelerinin meslekî eğitimi  için kullanır.

 

YEDİNCİ KISIM

Çeşitli Hükümler

 

Resmi ve özel kuruluşlarla ilişkiler

Madde 37- Resmî ve özel kuruluşlarca, tacir ve sanayiciden meslekî faaliyetleri ile ilgili olarak istenilen ve 18.5.2004 tarihli ve 5174 sayılı Kanunun 26 ncı maddesinde öngörülen belgeler, esnaf ve sanatkârlar için mensup oldukları oda tarafından  düzenlenir ve verilir.

Resmî makamlarca, esnaf ve sanatkârların meslekî faaliyetlerini ilgilendiren hususlarda alınacak kararlarda, ilgili odanın mütalaasından faydalanılır ve kurulacak komisyonlara oda temsilcisinin katılması zorunludur.

Belediyeler; ruhsat verebilmek için iş yeri açmak veya meslekî faaliyette bulunmak isteyen esnaf ve sanatkârlardan sicil tasdiknamesi ile üye olduklarına dair ilgili oda belgesini istemek zorundadırlar.

Kamu kurum ve kuruluşları, belediyeler, kamu iktisadi teşebbüsleri, esnaf ve sanatkâr kredi ve kefalet kooperatifleri ve bankalar oda üyeleri ile ilgili ruhsat, ihale ve kredi işlemlerinde üye olduklarına dair ilgili oda belgesini istemek zorundadırlar.

 

Amaç dışı faaliyet yasağı

Madde 38- Oda, kuruluş amacı dışında herhangi bir faaliyette bulunamaz. Kuruluş amacı dışında faaliyet gösteren veya bu Kanunda belirtilen asli görevlerini Bakanlığın uyarısına rağmen yerine getirmeyen odanın sorumlu organlarının görevlerine son verilmesine ve yerlerine yenilerinin seçilmesine Bakanlığın veya odanın bulunduğu yer Cumhuriyet Başsavcılığının istemi üzerine, o yerdeki asliye hukuk mahkemesince karar verilir. Yargılama, basit yargılama usulüne göre yapılır ve en geç iki ay içinde sonuçlandırılır.

Görevlerine son verilen organların yerine, bu Kanundaki usul ve esaslara göre, en geç bir ay içinde yapılacak genel kurul ile yenileri seçilir. Yeni seçilenler eskilerin süresini tamamlar. Görevlerine son verilen organ üyelerinin cezai sorumlulukları saklıdır. Bu organların yukarıdaki hükümler gereğince görevlerine son verilmesine neden olan ve mahkeme kararında belirtilen tasarrufları hükümsüzdür.

Oda, millî güvenliğin, kamu düzeninin, suç işlenmesini veya suçun devamını önlemenin yahut yakalamanın gerektirdiği hallerde gecikmede sakınca varsa, valilik tarafından faaliyetten men edilebilir. Faaliyetten men kararı, yirmidört saat içinde görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını kırksekiz saat içinde açıklar. Aksi halde bu idari karar kendiliğinden yürürlükten kalkar.

 

Denetim

Madde 39- Oda işlemleri, Bakanlık gözetim ve denetimine tabidir. Odanın ilgili personeli ile organlarında görevli üyeleri, Bakanlık denetim elemanlarının talebi üzerine kuruluşa ait her türlü evrak, defter ve kayıtları göstermeye veya vermeye,  para ve diğer varlıkların sayılmasına müsaade etmeye, denetim ve incelemeleri için yardımda bulunmaya ve çalışmalarını yapabilecekleri uygun bir yer tahsis etmeye mecburdurlar.

 

Bu yükümlülükleri yerine getirmeyen veya 7.6.2005 tarih ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanununun 59 uncu maddesinde belirtilen suçlardan dolayı haklarında kovuşturmaya başlanan ve görevi başında kalması denetim ve soruşturmanın yapılması bakımından sakıncalı görülen oda personeli Bakanlık denetim elemanlarınca doğrudan görevden uzaklaştırılabilir. Odanın organ üyelerinin görevden uzaklaştırılmaları ise denetim elemanlarının teklifi sonucu Bakanlık veya Cumhuriyet Savcılığı tarafından yetkili asliye hukuk mahkemesinde açılan dava üzerine mahkemece bir ay içinde basit usulde yargılama yapılarak karara bağlanır. Mahkeme dava sonucunu Bakanlık, ilgili oda ve üst kuruluşa bildirir.

 

Görevden uzaklaştırılanlar hakkında takipsizlik veya beraat kararlarının verilmesi halinde, bu kimseler tekrar görevlerine  dönerler ve bunların görevden uzak kaldıkları devreye ait ücretleri yasal faizleri ile birlikte, oda tarafından tam olarak ödenir. Denetim sonucunda düzenlenen soruşturma evrakının denetim elemanı tarafından o yerin Cumhuriyet Başsavcılığına gönderilmesi üzerine Bakanlık davada müdahil sıfatını kazanır.

 

Odanın sadece üye kayıtları ve belgeleri, sigortalılık yönünden gerektiğinde Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız  Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu (Bağ-Kur) denetim elemanları tarafından denetlenebilir.

 

Cezai takibat

Madde 40- Oda yetkili organlarının üyeleri ve genel sekreteri ile personeli, görevlerini yerine getirirken görevleriyle  ilgili suç teşkil eden fiil ve hareketlerinden ve özellikle bu kuruluşların paraları ile para hükmündeki evrak, senet ve diğer malları aleyhine, bilanço, kesin hesap, rapor, diğer her çeşit evrak ve defterleri üzerinde suç işledikleri takdirde, bu suçlardan dolayı, adli  olarak kamu görevlileri gibi ceza görürler.

 

Fiyat tarifelerinin tespit şekli

Madde 41- Oda üyesi esnaf ve sanatkârlarca üretilen mal ve hizmetlerin fiyat tarifeleri, bağlı bulundukları oda tarafından hazırlanır ve odanın mensubu olduğu birlik yönetim kurulu tarafından fiyat tarifesinin sunulmasından sonra otuz gün içinde onaylanır veya reddedilir. Onaylanan fiyat tarifesi birlik tarafından belediye, mülki amirlik ve odaya yedi gün içerisinde bildirilir ve bu andan itibaren yürürlüğe girer. Fiyat tarifeleri, uygulanacak azami hadleri gösterir.

Belediyeler veya o yerin en büyük mülki amiri tespit edilen bu tarifeleri uygun bulmadıkları takdirde oda ile anlaşmaya varamazlarsa onbeş gün içinde o yerin mülki amirinin ya da görevlendireceği yardımcısının başkanlığında, ticaret ve sanayi veya ticaret odasından bir temsilci ile esnaf ve sanatkârlar odaları birliği temsilcisinden teşekkül edecek bir komisyonda görüşülüp karar verilmesini isteyebilirler.

Komisyon kararları salt çoğunlukla alınır. Komisyon, tarifeleri uygun bulmadığı takdirde tarife yürürlükten kalkar.  

Komisyon kararına karşı, ilgililer yazılı bildirim tarihinden itibaren on gün içinde ticari davaları görmeye yetkili mahkeme nezdinde itirazda bulunabilirler. Bu mahkemenin kararı kesindir.

 

 

            Muafiyetler

Madde 42- Odanın, kuruluş amacını gerçekleştirmek ve bu amaçlarına uygun olarak kullanılmak üzere iktisap ettiği ve  edeceği gayrimenkuller ile görevleri dolayısıyla elde ettiği gelirler, katma değer vergisi ve emlak vergisi hariç her türlü vergi, resim ve harçtan müstesnadır.

 

Sicile kayıt mecburiyeti ve sicil işlemleri

Madde 43- Esnaf ve sanatkârlar, yanlarında çalışanlar hariç, çalışmaya başladıkları tarihten itibaren durumlarını otuz gün içinde bağlı bulundukları sicile tescil ve Sicil Gazetesinde ilan ettirmekle yükümlüdürler. Bu yükümlülüğü yerine getirmediği  tespit edilenler birlik tarafından ruhsat vermekle yetkili ilgili kurum ve kuruluşlara bildirilir. İlgili kurum ve kuruluşlar, sicil kaydı yapılana kadar bunların faaliyetlerini durdurur. 3308 sayılı Meslekî Eğitim Kanunu kapsamına alınan il ve mesleklerde faaliyette bulunacak esnaf ve sanatkârlardan sicile kayıt sırasında meslek dalı ile ilgili ustalık belgesi istenir.

Esnaf ve sanatkârların sicile kayıtlarında, kendilerinin vergi mükellefi ya da vergiden muaf olduklarının belgelenmesi istenir.

 

Esnaf ve sanatkârların meslekî faaliyette bulunabilmeleri ve ilgili odaya kaydedilmeleri için sicile kayıtları şarttır ve  sicile her bir meslek için ayrı kayıt yapılması gereklidir.  Sicile kayıt olan esnaf ve sanatkârlara ait bilgiler sicil tarafından; elektronik ortamda, iş yerlerinin bulunduğu yerdeki meslek ve sanatları ile ilgili ihtisas odasına, iş yerleri seyyar olanların ikametgâhlarının bulunduğu yerdeki meslek ve sanatları ile ilgili ihtisas odasına; meslek ve sanatları ile ilgili ihtisas odası bulunmayanların bilgileri ise karma odaya, karma oda yoksa meslek ve sanatları ile ilgili en yakın odaya kayıt için gönderilir. İlgili oda yönetim kurulu, bu kişilerle ilgili üyelik kararlarını ilk toplantısında alır.

 

          Esnaf ve sanatkârlar kayıt beyannamelerindeki hususlarda meydana gelen değişiklikleri en geç otuz gün içinde sicile bildirmek zorundadırlar.

 

Geçici Madde – Odanın, 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanunu’na göre yapılacak ilk olağan genel kurul ve seçimi 2005 yılı Ekim-Kasım ayında yapılacaktır.

 

Yürürlük

Madde 44- Bu ana sözleşme Sanayi ve Ticaret Bakanının onayı ile onay tarihinde yürürlüğe girer. Ana sözleşme  hükümleri oda kuruluşunun Bakanlık tarafından onaylanmasını müteakip hüküm ifade eder.

 Halen kurulu bulunan odalar bu ana sözleşmelerini beş adet olarak mevcut yönetim kurullarına imzalatarak onay için  Bakanlığa gönderirler.

Bu ana sözleşmede bulunmayan hususlarda 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanunu ile bu kanuna dayanılarak çıkarılan Yönetmelikler uygulanır.

 

           Yürütme

           Madde 45- Bu ana sözleşme hükümlerini Sanayi ve Ticaret Bakanı yürütür.

 

 
 
 
 6331 SAYILI İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ YASASI
 6331 Sayılı Yasa Cezai Yaptırımlar
 MEDYADA ODAMIZ
 ODASPOR
 BİLGİ BANKASI
 YAYINLAR
 KARİYER
 DUYURULAR
 
Anket

    

 
 
  

Vergi No Sorgulama |  SGK |  Vergi Daireleri 

2007 © İstanbul Kırtasiyeciler Odası / tasarım lila yazılım